میزگرد «روش‌شناسی فقه سیاسی از نگاه امام خمینی و شهید صدر،‌پنجشنبه ۴ خرداد در پایان مدرسه فصلی چهارم، برگزار شد.

0 0
  • تاریخ : 1402/3/11
  • بازدید : 132
امتیاز 0.00 تعداد رای 0

میزگرد «روش‌شناسی فقه سیاسی از نگاه امام خمینی و شهید صدر،‌پنجشنبه ۴ خرداد در پایان مدرسه فصلی چهارم، برگزار شد.

مبانی دین‌شناسی امام، بر جامعیت اسلام، و نیازمندی این احکام به سیاست و حکومت، امامت پیامبر و معصومان در عصر حضور بنا گردیده است.

میزگرد «روش‌شناسی فقه سیاسی از نگاه امام خمینی و شهید صدر،‌پنجشنبه ۴ خرداد در پایان مدرسه فصلی چهارم، برگزار شد.

مهم‌ترین بحث‌ها، مقوله‌ها و نکته‌های مطرح‌شده در میزگرد «روش‌شناسی فقه سیاسی از نگاه امام خمینی و شهید صدر»

در این میزگرد، استاد خالد الغفوری، با تأکید بر اهمیت مسالهٔ روی‌کردشناسی و روش‌شناسی، به جایگاه دو مسأله حرکت از روبنا به زیربنا و درنگ ژرف و دقیق روی احکام در مقام یک مجموعه نظام‌‌‌مند، اشاره کرد و نظریه «منطقة الفراغ» شهید سیدمحمدباقر صدر را از این حیث که نقشی اساسی در کشف نظامات فقهی دارد، به بوتهٔ بررسی قرار داد. همچنین استاد غفوری، دین‌‌‌‌‌شناسی شهید صدر و این‌که ایشان دین را برای مدیریت زندگی بشر می‌دانستند، از نکته‌ها و فرازهای برجسته نظریه فقه نظام وی برشمردند و از زوایای آن، سخن به‌میان آوردند.

استاد مقیمی، دیگر شرکت‌کننده در این میزگرد، خاستگاه نظریه فقه نظام سیاسی امام خمینی را، تغییر روی‌کرد به دین اسلام دانست و یادآور شد: در نگاه امام خمینی  دین برای بنیان‌‌گذاری بنای سترگ سعادت بشر، در سه ساحت: فردی، اجتماعی و حکومت است.

مبانی دین‌شناسی امام، بر جامعیت اسلام، و نیازمندی این احکام به سیاست و حکومت، امامت پیامبر و معصومان در عصر حضور بنا گردیده است. از این مبانی روشن، به دست می‌آید که در عصر غیبت هم، دین بدون حکومت بی‌معناست؛ از این روی، از ساختار ولایت فقیه، برای عصر غیبت، سخن به‌میان آورد و یادآور شد:  نکته برجسته نظریه امام خمینی، محدوده حکومت و اختیارات حاکم است که امام بیش از بسیاری از فقیهان، به اختیارات ولی فقیه در عرصه قانونگذاری تاکید می‌ورزند.

در ادامه این نشست،‌‌ به سنجش و بررسی مسائلی، نظیر: ماهیت نظریه منطقة الفراغ،  تفاوت آن با نظریه ولایت مطلقه فقیه، جایگاه حکومت در نظام سیاسی، جایگاه مصلحت و تأثیر آن در استنباط‌‌های سیاسی، راه‌‌های استباط نظام سیاسی، نقش اهداف و کلیات دین در کشف نظام سیاسی، نقش مکان و زمان و اجتهاد اول ودوم و چگونگی تشکیل حکومت در نظریه امام خمینی وشهید صدر پرداخته شد.

منبع:
امتیاز دهید :

به اشتراک بگذارید

نظر دهید

گزارش

نظرات (اولین نفری باشید که نظر میدهد )