درباره معاونت پژوهش

0 1
  • تاریخ : 1401/5/29
  • بازدید : 111
امتیاز 4.75 تعداد رای 2

درباره معاونت پژوهش

مهم ترین وظایف و مسولیت های معاونت پژوهش در بیان حجت الاسلام مقیمی معاونت پژوهش مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر عج

حجت الاسلام و المسلمین مقیمی معاونت پژوهش حوزه های علمیه و معاونت پژوهش مدرسه عالی حوزوی ولی امر عجل الله تعالی فرجه در بدو تأسیس ضمن تبیین جایگاه و اهمیت پژوهش­های فقهی و اصولی و ایجاد انگیزه در طلاب محترم سطوح عالی و خارج فقه و اصول عمومی و تخصصی، در حوزه­ هایی همچون پایان ­نامه ­نویسی، مقاله­ نویسی، تقریرنویسی و برگزاری نشست­های علمی ایفای نقش می­کند.

یکی از مهمترین مسئولیت­ های این معاونت آموزش مقاله ­نویسی و برنامه­ ریزی برای نگارش دو مقاله در هر نیمسال تحصیلی (ویژه طلاب سطح عالی) و یک مقاله در هر سال برای سایر طلاب است. در این راستا پس از طی مراحل پیشنهاد و تأیید موضوع و طرحنامه و نیز برگزاری جلسات کارگاهی، دو هفته به طور متمرکز به نگارش اختصاص داده می­شود و پس از ارزیابی، مقالات برتر نیز در فرایند ارسال به جشنواره علامه حلّی و چاپ در نشریه داخلی قرار می­گیرند.

نظر به اهمیت فقه نظام­ساز و وجود رشته­ های تخصصی فقه اقتصاد، فقه تربیت، فقه سیاست، فقه حقوق و فقه فرهنگ،همچنین تولید مقالات تخصصی مرتبط با حوزه ­های یاد شده  با از جمله مهم ترین دغدغه های معاونت پژوهش می باشد.

مقالات برتر این حوزه نیز برای بررسی، ارزیابی و چاپ به هیأت تحریریه نشریه فقه نظام پژوهشگاه ارسال می­شوند.

نشست­های علمی، دیگر امور مهم و مورد توجه معاونت پژوهش است که در راستای آشنا کردن طلاب با مسائل مهم فقهی و اصولی و نقد و بررسی آن و همچنین پاسخ به دغدغه­ های اقتصادی، تربیتی، سیاسی، حقوقی و فرهنگی جامعه با رویکرد فقهی و در نتیجه ارائه راهکارهای مناسب است. به طور میانگین در هر سال تحصیلی هشت نشست علمی با همکاری پژوهشگاه فقه نظام برگزار می­شود. نشست­های درون ­گروهی نیز فراخور رسالت و ضروت هر کدام از گروه­های تخصصی مورد توجه است.

نگارش پایان­نامه و تقریر دروس خارج فقه و اصول نیز طبق آیین­نامه مورد رصد این معاونت است. در این راستا برنامه ه­ای مدون شده که طلاب طبق زمان­بندی انجام شده به نگارش پایان­نامه سطح 3، 4 و 5 اشتغال دارند. تقریر طلاب نیز با همکاری معاونت آموزش و پس از اخذ از طلاب در موعد مقرر، مورد ارزیابی قرار می­گیرد.

این معاونت در راستای ایجاد انگیزه و تشویق طلاب به امور پژوهشی ضمن تنظیم فعالیت­های پژوهشی طلاب و ارائه آن در کارنامه، با برگزاری ویژه برنامه­ای در هفته گرامیداشت پژوهش، هر سال از طلاب برتر تجلیل می­کند.

منبع:
امتیاز دهید :

به اشتراک بگذارید

نظر دهید

گزارش

نظرات (اولین نفری باشید که نظر میدهد )