حوزه/ دبیر گروه فقه اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام گفت: تنها کسانی به عمق شعار دقیق مقام معظم رهبری میرسند که از ضیق بندهای تفکر نیولیبرالیستی نجات یافته و تصویری از نظام اقتصادی اسلام که نظام مردم سالاری اقتصادی دینی است، داشته باشند.
حوزه/ دبیر گروه فقه اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام گفت: تنها کسانی به عمق شعار دقیق مقام معظم رهبری میرسند که از ضیق بندهای تفکر نیولیبرالیستی نجات یافته و تصویری از نظام اقتصادی اسلام که نظام مردم سالاری اقتصادی دینی است، داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام محمد مادرشاهی، دبیر گروه فقه اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام، در دیدار رمضانی جمعی از علما و روحانیون با رئیس جمهور، از منظر فقه نظام به تبیین وضعیت اقتصاد کشور پرداخت و برای اصلاح این وضعیت راهکار کوتاه مدت و بلند مدت ارائه کرد.
وی با اشاره به شعار سال رهبر انقلاب، تنگناهای موجود نظری ناشی از غلبه ی مکتب نولیبرال در سپهر تفکر اقتصادی کشور را مانع از فهم عمیق شعار سال دانست و بیان کرد شعار «مهار تورم و رونق تولید» از نگاه بسیاری از اقتصاددانانی که در مکتب نئولیبرال پرورش یافته اند یک شعار متناقض نماست؛ چرا که از دیدگاه این مکتب مهار تورم تنها با سیاستهای انقباضی امکان پذیر است که اثر آن رکود و کاهش تولید و اشتغال می باشد؛ نه رونق و افزایش تولید.
وی ادامه داد: میتوان ادعا کرد تنها کسانی به عمق شعار دقیق مقام معظم رهبری میرسند که از ضیق بندهای تفکر نیولیبرالیستی نجات یافته و تصویری از نظام اقتصادی اسلام که نظام مردمسالاری اقتصادی دینی است، داشته باشند. بحمد الله با تحقق فقه های تخصصی مخصوصا در اقتصاد، در حوزه علمیه، گروه ها و پژوهشگاه های مختلفی شکل گرفته است که نمونه آن پژوهشگاه فقه نظام است. از دولت مردمی، انقلابی و اسلامی کنونی انتظار بیشتری برای استفاده از این ظرفیتهای بزرگ حوزه وجود دارد.
دبیر گروه فقه اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام در بخش دوم صحبت های خود به تحلیل وضعیت موجود شعار سال پرداخت و بیان کرد: «علت تورم» در ایران را میتوان در سه عامل مهم «وادادگی در ارز»، «خلق پول در ساختار عملیات بانکی» و «افزایش نقدینگی در کنار مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی»، و «انحصارات شدید و ظالمانه» دانست و مهمترین راهکار «افزایش تولید» دخالت دادن عموم مردم و «اقتصاد مردمی» است که با اقتصاد بخش خصوصی متفاوت است.
حجت الاسلام مادرشاهی با تأکید بر این که حوزه برای همه این عرصه ها و عرصه های دیگر اقتصاد، راهکار عملیاتی دارد دو نمونه از راهکار های عملیاتی را تشریح کرد.
وی با اشاره به این که «قانون عملیات بانکی» که از لحاظ جایگاه و اهمیت، بعد از «قانون بانک مرکزی» و شاید مهمتر از آن می باشد، هم اکنون در مجلس مطرح است، پیش نهاد پژوهشگاه فقه نظام برای این قانون را مطرح کرد و گفت: «ساختار عملیات بانکی بر اساس مبانی اسلام و روش فقه نظام» در پژوهشگاه فقه نظام طراحی و تدوین شده است که «اصول مطلوب بانکداری اسلامی» در آن تامین شده است و معضلات کنونی بخصوص مشکل «خلق پول از هیچ» را نه با نظارت پسینی - بعد از اضافه برداشت بانکها-؛ بلکه با اقدام پیشینی حل نموده است. ایشان افزود: این طرح در مجامع حوزوی و دانشگاهی و همچنین رایزنی با بعضی از نمایندگان مجلس، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است که جا دارد مورد تاکید و تأمل قرار گیرد.
دبیر گروه فقه اقتصاد پژوهشگاه فقه نظام با بیان این که طبیعی است که ممکن است اجرای این طرح زمان بر باشد به ارائه ی طرح دیگری پرداخت که می تواند به سرعت هم تورم را مهار کند و هم رونق تولید را در پی داشته باشد. تشکیل «بازار های مردمی» اولین اقدام اقتصادی پیامبر اکرم به محض ورود به مدینه بود و مردم فقیر مدینه را - که مهاجرین از مکه هم به آنها هم اضافه شده بودند و اصحاب صِفّه را شکل داده بودند - به چنان توانمندی رساند که تا پنج سال بعد یعنی تا سال پنجم هجرت زمینه ساز جعل قانون زکات شد. در طرح بازار مردمی، پیامبر اکرم اقداماتی را انجام دادند از جمله این که بازارهایی را تملک کرده و آن را به رایگان در اختیار مردم قرار دادند تا تولید کنندگان بتوانند به راحتی کالاهای خود را بفروشند تا «رونق تولید» صورت بگیرد و هم چنین با «حذف اجاره بهاء مغازه» و «جلوگیری از انحصار ها»، و ایجاد «رقابت حاصل از حضور عموم مردم» به شدت قیمت ها کاهش پیدا کرد.
وی به چند روایت در رابطه با این موضوع تصریح کرد: «کَانَ علیٌ علیه السلام لَا یَأْخُذُ عَلَی بُیُوتِ السُّوقِ کِرَاء» (وسائل الشیعه، جلد ۱، صفحه ۳۰۰ و جلد ۳، صفحه ۵۳۲)؛ امیرالمؤمنین علیه السلام از مغازه ها کرایه نمی گرفت؛ یعنی مغازه می ساخت و در اختیار فروشندگان قرار می داد بدون گرفتن کرایه. و در حدیثی آمده است: «انّ رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم تصدّق علی المسلمین بأسواقهم» (وفاء الوفاء، جلد ۲، صفحه ۷۴۸) رسول خدا صلی الله علیه و آله بطور مجانی، اسواق (محل کسب) را دراختیار مسلمین قرار می داد. در حدیث دیگر آمده است: «سُوقُ الْمُسْلِمِینَ کَمَسْجِدِهِمْ- فَمَنْ سَبَقَ إِلَی مَکَانٍ فَهُوَ أَحَقُّ بِهِ إِلَی اللَّیْلِ- وَ کَانَ لَا یَأْخُذُ عَلَی بُیُوتِ السُّوقِ کِرَاءً». «بازار مسلمین مانند مسجد آن ها است. دست فروشی که زودتر از دیگران در جایی بساط خود را پهن کرد، نسبت به دیگران اولویت دارد و کسی حق ندارد جای او را بگیرد.» (وسائل الشیعه، الشیخ الحر العاملی، ج۳، ص۵۴۲، داراحیاء التراث العربی). وی افزود: مدیریت این بازار با محوریت مسجد در اختیار بالاترین مقام معنوی شهر بوده است و ریزه کاری های زیادی که در روایات به آن اشاره شده است.
حجت الاسلام مادرشاهی تأکید کرد: الان این طرح برای کاهش قیمت ها مخصوصا در کالاهای اساسی به سرعت قابل اجراست. مکان های مصلاهای نماز جمعه و اطراف آن بهترین مکان برای اجرای این طرح است که علاوه بر این که در بهترین مکان های شهرها قرار دارند در تمام طول هفته بی کار افتاده است.
وی گفت: بنده خلاصه طرحی را آماده کرده ام که خدمتتان ارائه می دهم اما یک بسته کامل از طرح های اقتصادی که در زمینه های مختلف برای مشکلات اقتصادی راه حل های اساسی دارد ان شاء الله از طرف مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه خدمت حضرت عالی ارائه خواهد شد.