نکات مدیریتی استاد قنبرزاده مدیریت مرکز جامع در موضوع فقه های تخصصی و نکات مهم راجع به موضوع طرح تحول حوزه

0 0
  • تاریخ : 1402/3/9
  • بازدید : 302
امتیاز 4.67 تعداد رای 3

نکات مدیریتی استاد قنبرزاده مدیریت مرکز جامع در موضوع فقه های تخصصی و نکات مهم راجع به موضوع طرح تحول حوزه

طلاب عزیز و محترم ، با چه مبلغی حاضرید این رسالت مهم خود را بفروشید؟ چه مقامی بالاتر از این می تواند برای ما وجود داشته باشد.
اگر ما طلبه های این مجتمع عالی هم قسم نباشیم که کار را پیش ببریم ، کار پیش نمی رود.باید جنگید باید سختی ها را تحمل کرد.
قدرت انتخاب یکی از سنت های حوزه است.بگذاریم واقعیت علمی حوزه تصمیم گیرنده باشد نسبت به برنامه ها،از مسولین حوزه می خواهیم که قدرت انتخاب را به طلاب بدهند.

نکات مدیریتی استاد قنبرزاده مدیریت مرکز

موضوع فقه های تخصصی و موضوع طرح تحول حوزه

شنبه 6 خرداد 1402

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام و عرض ادب خدمت همه ی طلاب محترم مجتمع عالی ولی امر عج

در دیدار اخیری که با آیت الله اعرافی داشتم ایشان فرمودند: اولین و پرتاکیدترین مساله ای که حضرت آقا از من خواستند، مساله ی فقه های تخصصی بود.

در بین اینهمه مسائل مهمی که در حوزه وجود دارد ،اولین تاکید ایشان  برمساله ی فقه های تخصصی است.

باید دقت کنیم که شما طلاب محترم در مسیری قدم برمی دارید که  جزء اولویت های مقام ولایت است.

طلاب عزیز و محترم ، با چه مبلغی حاضرید این رسالت مهم خود را بفروشید؟ چه مقامی بالاتر از این می تواند برای ما وجود داشته باشد.

ما روزی که بانکداری اسلامی را شروع کردیم،تصور هم نمی کردیم که روزی در اصلاح قوانین و ساختارهای نظام اسلامی تاثیرگذار باشیم.

امروز متن بانکداری اسلامی ، با تعامل پژوهشگران پژوهشگاه فقه نظام در حال تدوین و آماده سازی است.این به این معناست که 40 درصد  قانونی که به سمت اصلاح در حال پیشرفت است با تعامل با ماست. که البته در تلاش هستیم این درصد به کمک مجموعه ی اساتید حوزه و نیروهای انقلابی در مجلس افزایش یابد.

آیت الله اراکی می فرمود حرف هایتان را در زمینه های مختلف اسلامی به صورت قرص و محکم بیان کنید.

الآن در زمینه ی مساله عفاف و حجاب،قانونی نوشته شد.همه در حال انتقاد و نقد کردن هستند.اما کسی پیدا نمی شود تا جایگزینی را مطرح کند.کسی که متخصص باشد،جامعه را فرهنگ را اقتضائات را حقوق را و قانون را بشناسد.

لجنه ی مشترکی تشکیل شود و بگوید حمایت ما از نظام اسلامی اینگونه است،قوانین باید به این طریق نوشته شود.

من زمانی که به بحث فقه های تخصصی ورود نکرده بودم ،استاد حوزه بودم.

تصور این را هم نمی کردم که روزی بتوانم فقه را در خدمت نظام اسلامی دربیاورم.

اگر ما طلبه های این مجتمع عالی هم قسم  نباشیم که کار را پیش ببریم ، کار پیش نمی رود.باید جنگید باید سختی ها را تحمل کرد.

ما اگر بفهمیم که چه کار بزرگی در حال شکل گیری است پای این کار می ایستیم.

بنده به شخصه آرمانم را در حوزه پیدا کردم. امروز آرمانی جز این رشته ی فقه های تخصصی مخصوصا با رویکرد فقه نظام ندارم.

اگر 10 یا 20 سال بعد ببینم که حوزه به اهداف خودش در این زمینه رسیده است،من وظیفه ی خودم را انجام داده ام.

من با اینکه اکثر کلاس هایم را تعطیل کرده ام اما هیچ شرطی برای پذیرش کلاس فلسفه ی فقه نظام ندارم چراکه فقه نظام کار ماست و باید همه ی تلاش خود را در جهت تبیین و تقویت آن به کار گیریم.

یکی دیگر از موضوعات مهمی که باید بر روی آن تاکید کنیم مساله ی طرح تحول در سطوح عالی حوزه است.

امسال یک طرح تحولی را حوزه آغاز کرده که فراز و نشیب فراوان داشت،مشکلات فراوانی در مقام اجرا به همراه داشت.

اساتید محترم حوزه ی علمیه،کما اینکه متوقَع هم همین است که نسبت به مباحث تحصیلی حوزه حساسیت به خرج دهند ، نگرانی هایی دارند.

هرازچندگاهی بزرگی از اساتید این طرح تحول را نقدی می کند.توقع هم همین است بالاخره متخصصین واقعی برنامه ریزی، باید از این کارشناسی اساتید حوزه کمک بگیرند.

چند نکته را بنده خدمت شما عرض خواهم کرد.

نکته اول اینکه اگرچه این طرح در مقام اجرا اشکالات فراوانی داشت که ماهم ابلاغ کرده بودیم.

مثلا دیرهنگام اعلام شد ، تغییراتی در طرح به وجود آمد، سامانه ها همراهی نمی کردند،

اما حوزه علمیه جلسات متعدد کارشناسی در طول سال تشکیل داد ، بیش از صد نفر از اساتید سطوح عالی حوزه را دعوت کرد و مسولین به صورت جداگانه حرف های تک تک اساتید را شنیدند و این اشکالات تبدیل شد به یک کتابچه و اشکالات دسته بندی شد و الان در صدد اصلاح آنها هستند.

این نکته ی بسیار مهمی است و جای تقدیر دارد.این نشان دهنده این نکته است که به بدنه کارشناسی اعتماد جدی دارند.

من از محتوای این جلسات اطلاع دقیق دارم که حتی برخی اساتید انتقادات تندی هم داشتند.

اما مهم این است که بنای بر اصلاح و بازنگری وجود دارد که این مساله شایسته تقدیر است و دنبال این مساله هستند تا بهترین راه را پیدا نمایند.

ما باید سعی کنیم در کنار انتقادات راه حلی را هم پیشنهاد دهیم،مسولین حوزه الآن نیازمند مشاوره از طرف اساتید حوزه هستند.

یک مشکلی وجود دارد که متاسفانه در دروس آزاد بخش قابل توجهی از محدوده های درسی خوانده نمی شود ، حال راه حل این مشکل چیست؟

برخی این پیشنهاد را مطرح کرده اند که چه اصراری است که سطح عالی چهار ساله خوانده شود ؟ خب شش ساله خوانده شود مثلا ، این پیشنهاد در مقابل پیشنهاد شورای مدیریت مطرح شده است که همان چهار سال باشد، اما قسمت های اهم یقینی شود و برخی محدودیت های با اهمیت کمتر به عنوان محدوده های مطالعاتی به خود طلبه ها سپرده شود.

بنده خودم سوالی در ذهنم وجود دارد که از پایه 7 تا پایان سطح چهار حوزه هشت سال زمان می برد ما شش سال را از این هشت سال سطح بخوانیم و دوسال را خارج، اینطور بهتر نتیجه می دهد یا اینکه سه سال را سطح بخوانیم و پنج سال را خارج؟

در مجموع بعد از هشت سال کدام طلبه موفق تر خواهد بود؟

به بیان دیگر اگر طلبه رسائل و مکاسب را شش ساله بخواند موفق تر است در مسیر فقاهت یا سه ساله فقط اهم مباحث آنجایی که رگ بحث های علمی است ارائه شود و اضافات آن به عنوان مباحث مطالعاتی در نظر گرفته شود ، تا طلبه بیاید در پژوهش های درس خارج ؟ اگر به طور قطع نگوییم روش دوم موفق تر است ، قطع به خلاف آن هم ساده نیست.

راجع به این مسائل باید گفت و گو شود و مباحث کارشناسی صورت بگیرد.و سیاست گذاران در حوزه حرف ها را بشنود و تصمیم درستی را اتخاذ کنند.

بنده فکر می کنم بهترین جمع بندی در حال حاضر ، اختیار است.نظرات اساتید مختلف است پس اجازه دهید مختلف پیاده شود ، طلبه های سطوح عالی هم با مشورت اساتید خود مسیر مشخصی را انتخاب خواهند کرد .

اساتید و مدارسی وجود داشته باشد که اجازه داشته باشند رسائل و مکاسب را شش ساله بخوانند. با تفصیل بخوانند و بدون حذفیات.

مدارسی هم وجود داشته باشد که اهم مباحث را بخوانند و مابقی را جزء مباحث مطالعاتی قرار دهند.

اگر اختیار وجود داشته باشد طلبه ها انتخاب می کنند.

راجع به کفایه و حلقات هم همین مساله مطرح است.می شود هردو را به صورت اختیاری قرار داد.

قدرت انتخاب یکی از سنت های حوزه است.بگذاریم واقعیت علمی حوزه تصمیم گیرنده باشد نسبت به برنامه ها،از مسولین حوزه می خواهیم که قدرت انتخاب را به طلاب بدهند.

جمله ای راجع به موسسات گفته شد که به نظر بنده قدری نیاز به اصلاح دارد.

جمله ای گفته شد که موسسات سطوح عالی در حال اضمحلال دروس حوزه هستند و اساتید کم سوادی در این موسسات تدریس می کنند،

این موسسات تحت اشراف مراجع محترم تقلید اداره می شود ،حضرات آیات وحید خراسانی ، شبیری زنجانی، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، و دیگر بزرگان حوزه به درستی تشخیص دادند که جهت نظارت بیشتر بر روند علمی و اخلاقی طلاب این مدارس تاسیس شده.

 توقع نبود راجع به موسسات همچین مطلبی بیان شود.

خوب است که راجع به این نکته هم اساتید نظر بدهند که آیا از نظر میدانی تربیت شدگان مراکز تخصصی فقه به لحاظ کیفیت خروجی ، طلبه های موفق تری هستند در سطوح بالاتر یا طلبه هایی که به صورت آزاد درس خوانده اند؟

مستشکلین،محققین و طلبه های پا ­به کار غالبا از طلبه هایی هستند که در همین مراکز و موسسات حوزوی درس خوانده اند.

این یعنی این رویه ی مثبتی بوده و حوزه را نجات داده است.

واقعیت مطلب این است، بنده سال گذشته خدمت آیت الله اعرافی بودم ، ایشان از بنده خواستند که تا می توانید فکری بکنید که انتخاب استاد برگردد به همان سنت حوزوی و به صورت آزاد باشد،سیاست و مدیریت حوزه این است که انتخاب درس و استاد به صورت آزادانه باشد.

همه ی ما باید کمک کنیم به این روند رو به رشد و تکاملی ، امیدواریم که بهترین کار و بهترین روشی که به تربیت صحیح طلاب می انجامد با احترام به سلیقه های مختلفی که در مجموعه های مختلف هست و همه با یک نیت و در یک سنگر واحد خدمت کنیم و آن سنگر این است که بتوانیم اسلام عزیز را به صحنه ی زندگی مردم وارد کنیم و آنچنان که امام عصر عج الله از ما توقع دارد در این عرصه قدم برداریم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:
امتیاز دهید :

به اشتراک بگذارید

نظر دهید

گزارش

نظرات (اولین نفری باشید که نظر میدهد )