مجتمع عالی ولی امر(ﷺ)
مجتمع عالی ولی امر(ﷺ)

درباره معاونت آموزش

تاریخ انتشار: 1401/5/26

1. آیا مرکزجامع مدل آموزشی خاصی را دنبال میکند؟
2. سیاستهای کلی معاونت آموزش ؟
در بیان حجت الاسلام یدالله پور معاون آموزش مرکز جامع
مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر بر آن است تا با پرورش طلاب در حوزه فقه نظام وظیفه ای که بر عهده ی حوزه های علمیه در ایجاد و تشکیل یک نظام مبتنی بر فقه اسلامی نهاده شده است، را به خوبی به انجام برساند.

  1. آیا مرکزجامع مدل آموزشی خاصی را دنبال میکند یا مثل سائر موسسات و مراکز علمی پژوهشی دیگر فعالیت دارد؟

مرکز جامع درمواردی با دیگر مراکز و موسسات حوزوی وجوه مشترکی دارد که باید در راستای سیاست های کلی مرکز مدیریت حوزه های علمیه قم و مصوبات شورای عالی حوزه آنها را اجرا نماید و در مقابل وجه امتیاز این مرکز در کیفیت و نظارت دقیق بر اجرای برنامه های آموزشی میباشد.

برنامه های این مرکز در مقطع سطح عالی در راستای تربیت طلاب متخصص در دوره های درس خارج عمومی و تخصصی در زمینه های مختلف مانند: اقتصاد، سیاست، حقوق، تربیت و فرهنگ طرح ریزی شده است.

مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر عج الله  بر آن است تا با پرورش طلاب در حوزه فقه نظام وظیفه ای که بر عهده ی حوزه های علمیه در ایجاد و تشکیل یک نظام مبتنی بر فقه اسلامی نهاده شده است، به خوبی ایفای نقش کند.

 

  1. سیاستهای کلی معاونت آموزش مرکز جامع را بیان کنید؟

همانطور که گفته شد، حوزه های علمیه کشور، در راستای یک سیاست کلی که تربیت کارشناسان اسلامی است پیش میرود و مراکز زیرمجموعه نیز از این امر مستثناء نیستند و فقط در تقسیم وظایف با یکدیگر تفاوت هایی دارند. 

این مرکز در جهت سرعت بخشی به گذارندن دوره های آموزشی، سعی بر آن دارد تا مقاطع سطح عالی که متشکل از سطح 2 و3 برای دونیمسال در 4 سال متوالی از طرف مرکز مدیریت حوزه علمیه برنامه ریزی شده است را در سه سال به اتمام برساند .

لذا برای محقق شدن این منظور با طرح ریزی برنامه ارتقائی این هدف را دنبال میکند. روند طرح ارتقائی به این شکل است که سال اول پایه هفتم ،فقه1و2 و اصول و همچنین فلسفه را در طول سال گذرانده و فقه 3 از پایه هشتم را در تابستان به عنوان درس ارتقایی خواهند گذراند. در سال دوم نیز ادامه دروس پایه هشتم به علاوه فقه 4  و فلسفه را در طول سال و فقه5 را در تابستان از پایه نهم را میخوانند. در سال سوم که سال پایانی سطح عالی است در طول سال تحصیلی یک درس باقی مانده از پایه نهم که اصول باشد را در کنار دروس پایه دهم خواهند گذراند که در این بین درس اصول 1 از دروس تابستانی میباشد. 

لازم به ذکر است که در این مرکز، برنامه های ارتقائی از جمله برنامه های اجباری میباشد، لذا طلاب محترم در انتخاب و عدم انتخاب دروس آزاد نیستند .از ویژگیهای برنامه های آموزشی این مرکز در راستای فهم عمیق تر دروس فقه و

اصول، بهره گیری از کلاس های مشاوره علمی و پژوهشی است و طلاب محترم در این نوع از برنامه ها نیز مانند سایر دروس اصلی موظف به شرکت در این کلاسها میباشند و یکی از معیارهای سنجش علمی طلاب و ادامه ی حضور ایشان در این مرکز کسب نمره لازم در این برنامه ها است .

لازم به ذکر است، معاونت آموزش در این مرکز علاوه بر عهده داری مسائل آموزش سطح عالی، مسائل آموزشی مقطع خارج عمومی را نیز بر عهده دارد. مقطع خارج عمومی در این مرکز در 5 سال طراحی شده است که به طور کلی تمامی دروس اصلی )فقه و اصول( جدای از کلاس اصلی دارای کلاس مشاوره علمی با عنوان استادیاری میباشند.

در کلاسهای استادیاری درس خارج، برخلاف دروس مشاوره علمی سطح عالی، که تعمیقی و بعد از کلاس اصلی برقرار میشود، به شکل تمهیدی و قبل از درس اصلی برگزار میشود تا طلاب با آمادگی بیشتری وارد مطالب استاد اصلی خارج شوند.

یکی دیگر از طرحهای ممتاز این مرکز، طرح مسئول پایه است. با توجه مسئولیت مرکز جامع علوم اسلامی در ارتقاء

سطح اخلاقی و علمی طلاب و با توجه به بار سنگینی که بر عهدهی معاونت آموزش و با هدف رسیدگی بیشتر به طلاب و ایجاد صمیمت بیشتر بین طلاب و مسئولین مرکز و با بیان ضرورت همکاری طلاب برای رسیدن به اهداف مرکز برای هر یک از مقاطع مرکز یک مسئول پایه با انتخاب میگردد و مسئولین پایه ها به طور مستقیم با معاونت آموزش مرتبط خواهند بود.

به طور کلی از وظایف مسئولین پایه در این طرح پیگیری وضعیت آموزشی، اخلاقی، پیگیری وضعیت خانواده و شخصیتی طلاب است. نظرات مسئولین پایه نیز از معیارهای حضور طلاب در این مرکز و انتخاب ایشان برای تدریس در طرح مشاوره علمی میباشد.

حجت الاسلام یدالله پور

معاونت آموزش مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر عج