موسسه عالی ولی امر (عج)

0 1
  • تاریخ : 1401/6/3
  • بازدید : 280
امتیاز 3.00 تعداد رای 1

موسسه عالی ولی امر (عج)

مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر عج به غرض تربیت طلبه هایی که بتوانند پاسخگوی مسایل نظام اسلامی باشد ، یا به یک تعبیری جامعیتی داشته باشند که بتوانند نیازهای نظام اسلامی را پوشش بدهند تاسیس شد. و این مجموعه وقف حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

 

مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر عج به غرض تربیت طلبه هایی که بتوانند پاسخگوی مسایل نظام اسلامی باشند ، یا به یک تعبیری جامعیتی داشته باشند که بتوانند نیازهای نظام اسلامی را پوشش بدهند تاسیس شده است. و این مجموعه وقف حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

در ابتدا مدرسه عالی حوزوی بود بعد موسسه پژوهشی به این مدرسه اضافه شد و الآن با ورود یک موسسه تبلیغی تبدیل به یک مجتمع عالی حوزوی شده ایم.

این مجتمع عالی حوزوی ولی امر {عج} فعلا در حال حاضر از سه بخش تشکیل شده است.

بخش آموزشی که همان مدرسه عالی حوزوی است.

بخش پژوهشی که موسسه پژوهشی فقه نظام است.

بخش تبلیغی که موسسه تبلیغی ولی امر عج  است...

البته درصدد این هستیم که یک بخش چهارمی هم تاسیس کنیم که آن بخش مهارت های کاربردی است.

 مدرسه عالی ولی امر یک مرکز تخصصی فقه و اصول هست  با نگاهی جامع، یعنی منحصر به فقه و اصول نیست گرچه فقه و اصول یک رکن و یک اساس در این موسسه  شناخته میشود.

به لحاظ شکلی مدرسه عالی ولی امر سه بخش دارد.

اول بخش سطح عالی که از پایه 7 تا 10  حوزه و ابتدای درس خارج می باشد.

دوم،بخش خارج عمومی که 5 سال اول درس خارج هست

سوم، بخش خارج تخصصی که 5 سال دوم درس خارج طلاب هست.

طلاب در بخش سوم یک رشته از رشته های فقه های مضاف را انتخاب می نمایند که 5 رشته وجود دارد فقه الاقتصاد ،فقه السیاسه،فقه التربیت، فقه الحقوق و فقه الثقافة.

در بخش اول یعنی سطح عالی فلسفه یکی از دروس اصلی به حساب می آید ،برخلاف مراکز دیگر که فلسفه هفته ای یک یا دوبار به آن پرداخته می شود.

و همچنین از فرصت پنج شنبه ها برای یک سری دروس تکمیلی که گاهی مورد غفلت قرار میگیرد استفاده میکنیم.برنامه های مهارتی هست،هویت طلبگی، اخلاقی ،معنوی،مهارت های زندگی،مباحث روش تحصیل،روش مباحثه، بحث های بصیرتی،آشنایی با جوامع اسلامی،تحولات منطقه،تاریخ صدساله ایران،جریانات سیاسی و جریانات فکری ....

یک سری از دروس ماهم مربوط به مسأله ی فقه نظام هست،شاید بشود گفت یک تفاوت قابل توجهی که این مجتمع با موسسات دیگر حوزوی دارد همین مساله هست.

در این مرکز در سالهای اخیر 4 سال سطح عالی را با استفاده از ظرفیت تابستان {هرتابستان یک درس} درس ها را سه ساله به اتمام رساندند.

در مقطع خارج عمومی همچنان این دروس تکمیلی ادامه دارد.طلابی که 5 سال ابتدایی درس خارجشان را  در درس اساتیدی که مورد تایید هییت امنای مرکز هست میگذرانند.در اینجا کلاسهای استادیاری تمهیدی برای آنها برگزار میشود.

 در این مقطع به برخی مباحث تکمیلی فلسفه ، مباحث کلام جدید و مباحث رجال و حدیث که بسیار مهم هست هم پرداخته میشود.

در این 5 سال ابتدایی خارج قرار هست طلبه به یک قدرت و یه جامعیتی برسد که آماده ورود به دوره ی خارج تخصصی شود.

همه ی  مباحث قبلی مقدمه ای برای ورود به دوره ی خارج تخصصی هست.

بعد از دوره خارج تخصصی فارغ التحصیلان در مقطع سطح 5 فارغ التحصیل میشوند و بعد از آن وارد موسسه پژوهشی فقه نظام میشوند.

منبع:
امتیاز دهید :

به اشتراک بگذارید

نظر دهید

گزارش

نظرات (اولین نفری باشید که نظر میدهد )